Persoonlijke tips voor het voorbereiden van een verhuizing

Blog, Inspiratie

Volgende week mag ik dan eindelijk verhuizen naar mijn nieuwe huisje! Ik ga wonen in een nieuw studentencomplex in Amsterdam. Het project heet HiCondo met 355 zelfstandige studentenstudio’s. Ik kan natuurlijk niet wachten om dat plekje weer eigen te maken met de spulletjes die ik al heb! Ik ga verhuizen vanuit Breda, en omdat dat niet naast de deur is moet ik alles goed voorbereiden. Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit klinkt heel cliché en misschien zelfs voor de hand, maar echt: doen! Wat is dan een goede voorbereiding? Ik heb een lijstje gemaakt met tips die mij iedere keer door een verhuizing heen slepen.

Persoonlijke tips voor het voorbereiden van een verhuizing top 6 tips:

1. Maak een To do list
De afgelopen weken bestaan voor mij uit het maken van to do lists. Misschien voor jou al een hele gewone bezigheid, voor mij niet. Ik prop liever alles in mijn hoofd totdat het overloopt en dan zie ik wel wat er gebeurd, maar dat is voor een verhuizing niet handig. Dus, schrijven! Ik schrijf per week op wat ik allemaal voor de verhuizing al kan regelen.
>

2. Maak een plattegrond van je nieuwe huisje
Niets is natuurlijk leuker dan alvast dromen over je nieuwe kamer of huisje. Een plattegrond maken is geen hogere wiskunde, het hoeft niet eens perse op schaal, zolang het in verhouding ongeveer klopt. Het belangrijkste van deze stap is dat je de meubels, die je allemaal al hebt, in je gedachte voorbij komen, zodat je precies weet wat je mee gaat nemen en vooral belangrijk wat je mee kan nemen. Niets is zo vervelend als een zware kast naar boven tillen die uiteindelijk helemaal niet in je kamertje past. Daar word jij niet blij van, maar die lieve verhuishulpen ook niet.
>

3. Let op je uitgaven!
Verhuizen is duur! Er komen ineens heel veel vaste lasten om de hoek kijken. Het is belangrijk dat je goed weet wat er allemaal uit gaat en hoeveel je eventueel kunt uitgeven aan ‘nieuwe dingen. Je kunt beter nog een paar maanden langer met koude voeten rondlopen in je nieuwe huisje, dan een duur kleed op de vloer hebben en geen boterhammen meer kunnen kopen.
>

4. Schrijf op wat je allemaal al aan spullen hebt en mee wilt nemen.
Doordat je een plattegrond hebt gemaakt, en precies weet wat voor meubels er mee gaan, kun je gaan nadenken over wat je al aan decoratie hebt. Misschien heb je wel meer dan je denkt! Overal kunnen spullen staan waarvan je zelf het bestaan niet meer af weet. Net zoals dat je je kledingkast opruimt en ineens die vergeten fijne trui weer tegenkomt.. zo zit dat ook met je interieur! Misschien ligt er onder je bed wel een goude lamp te verstoffen.. En als je die goude lamp niet meer zo tof vindt en je liever iets nieuws ervoor aanschaft, kun je hem altijd verkopen.
>

5. Inspiratie opdoen.
Als je dan wat extra geld hebt verdiend aan het verkopen van oude spullen die niet meer bij je passen, wat is er dan leuker dan inspiratie opdoen voor je nieuwe stijl? Je kan heel veel mooie inspiratiebeelden verzamelen op Pinterest of uit magazines. Je kan natuurlijk ook op de binnenkijkers pagina kijken van Your Little Home ;)
>

6. Verzamel lieve mensen om je heen.
Deze lieve mensen gaan je helpen met verhuizen, want echt je hoeft het niet alleen te doen! De meest onmisbare hulpjes heb ik even op een rijtje gezet:

  1. De sterke kracht helpt je mee met onmogelijk zware meubels te tillen
  2. De fanatieke sporter kan je zijn gang laten gaan in het trappenhuis, natuurlijk met wat doosjes in de handen, rent hij/zij wel een paar keer op- en neer om de spullen naar boven te dragen
  3. De organisator houdt alles in de gaten zodat er geen dingen op straat blijven staan
  4. De schoonmaker maakt je nieuwe huisje schoon zodat jij bezig kunt gaan met uitpakken
  5. De klusser voorziet alles eerst van licht, wel handig want het wordt sneller donker dan je denkt!
  6. De rust zelve straalt vooral kalmte uit en spreekt wat goede moed in op het moment dat de bodem onder de doos met glas op de grond klettert.
  7. Als laatste vergeet jezelf niet mee te nemen! Verhuizen is een fulltime job, daar moet je met volle aandacht bij zijn, zodat je al deze lieve mensen kunt voorzien van een lekker broodje en wat te drinken.

Ik denk dat ik de laatste tip toch wel de meest waardevolle vind, want wat moet je zonder ze! Ik ga nog even verder met de voorbereidingen, en ik deel de vorderingen met liefde!

Plattegrond Hicondo

 

 

Comments

comments

Volgende blog
Vorige blog

No Comments

Leave a Reply